°C
      2024 03 29 Penktadienis

      Aurimas Guoga: Istorinė ir kultūrinė Talmudo reikšmė

      Nuotrauka: Aurimo Guogos asm. nuotr.

      Autorius: Aurimo Guogos Facebook įrašas
      2021-05-09 11:00:00

      Keli metai kaip skaitau Talmudą. Šiuo metu - nelegalistinių tekstų rinkinį, kuris vadinasi Legendų knyga (The Book of Legends, Sefer ha Aggadah). Kadangi retas kuris čia pas mus skaito Talmudą, o sužinoti kas ten rašoma ne vienas norėtų, šiek tiek atskleisiu.

      Šį kartą pažiūrėsime į Talmudą ne kaip į religinį tekstą, o kaip į istorinį ir kultūrinį liudijimą. Tekstas, surašytas vėlyvuoju antikos laikotarpiu (300-500m.), suteikia mums gausybę informacijos apie to laikmečio vertybes, kultūrą, gyvenimo būdą. Ne tik žydų, nes ten minima visko.

      Čia galime aptarti tik nedidelę dalį. Paimkime, pavyzdžiui, puotos etiketą. Apie tai minėtoje knygoje enciklopediniu šriftu prirašyta trys puslapiai. Tai leis mums aprėpti visą temą.


      Pirmiausia susėdę svečiai gaus nusiplauti rankas. Pristatomas vynas, prieš geriant svečiai jį palaimina. Po to gauna užkandžių, prieš juos taip pat reikia pasakyti palaiminimą.

      Po pirmųjų užkandžių svečiai pereina į kitą kambarį, kur jiems pasiūloma prisėsti pusiau gulomis (matomai tai labiausiai atpalaiduojanti padėtis bendraujant). Perėję į kitą kambarį ir įsitaisę svečiai vėl plauna rankas.

      Svečiams pakaitomis siūlo vyno ir vis kitų užkandžių. Po trijų aperityvų serijų nauji svečiai neįleidžiami. Tada šeimininkas ant durų iškabina nosinę, kuri praneša kad daugiau įeiti negalima.

      Aptarinėja kokia tvarka svečiai pakviečiami į savo vietas. Geriausios vietos atitenka vyriausiems, puotoje asmens socialinis statusas yra antraeilis.

      Prieš karštą patiekalą svečiai vėl mazgojasi rankas. Vanduo pirmiausia paduodamas vyriausiam puotos dalyviui.

      Toliau aptariamas puotos dalyvių etiketas. Negalima atsilaužti duonos iš vidurio, apeinant plutą. Negalima atsilaužti daugiau kaip kiaušinio dydžio kad nepasirodytum ėdrūnu. Tas pat su vynu - gerti pamažu. Būtina nusilupti svogūno ar česnako žievę, nes visą valgo tik ėdrūnai. Dėl tų pačių sumetimų nedera valgyti trupinių, išgerti vyną taurėje iki paskutinio lašo.

      Kai du ar daugiau žmonių valgo košę iš bendro puodo, jai kabinti reikia naudoti palmės lapą, žiūrėti kad į puodą nepatektų tavo seilių. Taip pat negalima atsikąsti duonos ir likusią perduoti kitam, nes žmonių subtilumo pojūtis skiriasi. Negalima perduoti duonos virš vyno taurės ar indo, jos negalima mėtyti.

      Nepritinka šeimininkui valgyti prieš tai nepakvietus svečio prisijungti. Kramtant nedera kalbėti, nes maistas gali nukeliauti į plaučius ir galima paspringti.

      Esama taisyklių kaip elgtis kai šeimininkas pasiūlo valgyti. Jei šeimininko statusas gerokai aukštesnis, turi sutikti iš karto; jei žemesnis, turi kiek pasilaužyti, šeimininkui priklauso garbų svečią įkalbinėti.

      Negalima keliems asmenims gerti vyną iš tos pačios taurės, nes tai kelia pavojų gyvybei vėliau iš jos gėrusiems. Jei nori perduoti taurę kitam, pirma turi išpilti vyną, praplauti vandeniu.

      Ten rasime ir tokių patarimų, kurie praverstų ir mūsų laikams: tas kuris valgo prie žmonių aikštėje turgaus metu, elgiasi kaip šuva.

      Kaip matote, turime tikrą istorinį kultūrinį lobyną. Talmudą verta studijuoti ne tik dėl dvasinių motyvų, bet ir norintiems pažinti gyvenimą laikotarpiu iš kurio mus pasiekia visai nedaug raštų. Kai kurie iš šių nurodymų, pvz. nevalgyti nelupto svogūno, mums yra kultūriškai įsriegti, tačiau šis tekstas priverčia susimąstyti kad buvo laikas, kai toks dalykas neatrodė visiems savaime suprantamas ir galbūt Talmudo dėka šiandien nesusimąstydami lupame svogūną.

      PS Talmudinėje puotoje niekas nesuprastų jei svečias pasigertų, nes vyno temoje daug kalbama apie saiką.

      PPS Vėliau FB grupėje Judaizmas nežydams išsamiau gvildensiu Sefer Agada knygą - prisijunkite jei norite sužinoti daugiau.

      Skaityti komentarus