°C
      2019 08 24 Šeštadienis

      Ar naudinga miegoti visiškoje tamsoje?

      Nuotrauka: Pixabay nuotr.

      2019-06-12 08:00:00

      Nuo lempučių ir gatvių apšvietimo iki planšečių, kompiuterių, televizijos – netikros šviesos šaltiniai visur ir jie trikdo jūsų miegą. Štai kodėl jūs turėtumėte miegoti visiškoje tamsoje.

      Tai magiškas laikas, kai išjungiame visas šviesas, palendame po užklotu ir pasiruošiame poilsiui. Tačiau netikėtai įsijungia jūsų telefono ekranas. Kodėl? Jums atėjo elektroninis laiškas ir jūs negalite išvengti jo, nes telefono skleidžiama šviesa matoma net ir pro užmerktas akis. Ar žinojote, kad kiekviena šviesa ir švieselė, deganti miegamajame, veikia jūsų miegą? Net lauko apšvietimas, patenkantis pro langą, gali pakenkti miegui.

      Naktį, nuo 23 valandos iki 3-ios, mūsų smegenys gamina hormoną, vadinamą melatoninu arba miego hormonu. Problema ta, kad net mažiausias netikros šviesos spindulėlis gali sutrikdyti šio hormono išskyrimą. Pagalvokite apie visus prietaisus, kurie skleidžia šviesą: kompiuteris, įkrovikliai, telefonai, planšetės, žadintuvas, naktinė lempa, šviesa iš kito kambario – visa tai trikdo melatonino gamybą.

      Pakalbėkime apie akmens amžių

      Prieš daugybę metų žmonės turėjo labai mažai šviesos šaltinių: Saulės šviesa dienos metu ir mėnulio, žvaigždžių ar laižo šviesa naktį. Dienos perėjimas į naktį reguliavo jų cirkadinį ritmą. Juk mūsų biologinis laikrodis yra prisitaikęs reaguoti į tai.

      Šviesos šaltinių palyginimas

      Kaip matote, yra didelis skirtumas tarp šviesos, kurią skleidžia Saulė, o kurią Mėnulis, net kai jis yra pilnas. Problema tame, kad beveik visi dirbtinės šviesos šaltiniai skleidžia daugiau šviesos nei mėnesiena, o mes juos naudojame, kai Saulė nusileidžia, tačiau po saulėlydžio turėtume vengti ryškios šviesos šaltinių. Be to, mes paprastai neįsisaviname mėnulio skleidžiamos šviesos nebent esame lauke, tačiau tai vyksta retai.

      Melatoninas ne tik reguliuoja miego ritmą. Kankorėžinėje liaukoje pagamintas hormonas mažina kraujospūdį, gliukozės kiekį kraujyje bei kūno temperatūrą. Visų šių komponentų reikia tma, kad gerei išsimiegotume.

      Ar gali visiška tamsa padėti mums dvasiškai?

      Kankorėžinė liauka taip žinoma kaip „sielos atspindys“ ir yra tikima, kad ji padeda susijungti su siela. Kai mes sapnuojame, liauka išskiria cheminį junginį, kuris taip pat yra vienas iš stipriausių psichodelinių medžiagų, vadinamą dimetiltriptaminu. Daugelis mano, kad kankorėžines liaukas teršia įvairūs aplinkos teršalai, todėl geriausias būdas jas išvalyti – kiek įmanoma daugiau būti Saulės šviesoje bei visiškoje tamsoje.

      Ar šviesa yra medikamentas?

      Neuromokslininkas George Brainard  mano, jog „šviesa veikia kaip medikamentas, tačiau ta nėra medikamentas.“ Ji dažnai padidina kortizolio koncentraciją, o jei žinote bent šiek tiek informacijos apie kortizolį, tuomet žinote, kad jis – streso hormonas, kuris gali pakenkti. Jis gali sukelti uždegimą, insulino atsparumą, padidinti organizmo riebalų kiekį bei trikdyti miego kokybę, o tai veikia jūsų nuotaiką, produktyvumą, alkį bei koncentraciją.

      Ar yra paprastas sprendimo būdas?

      Yra. Jūs galite pradėti šalinti visus dirbtinės šviesos šaltinius iš miegamojo arba uždegti tuos, kurių pašalinti negalite, pavyzdžiui, žadintuvą. Jei gyvenate mieste, o pro jūsų langą skverbiasi šviesa iš lauko, apgalvokite variantą nusipirkti juodas užuolaidas. Jei tai jums netinka, pabandykite įsigyti kaukę akims.

      Kol kas pakankamai lengva, bet tai dar ne viskas. Gali pasirodyti sunku grįžti prie mūsų protėvių įpročių, kurie eidavo miegoti, kai nusileisdavo saulė, o keldavosi jai patekėjus. Šių laikų miego ypatumai ignoruoja natūralius Žemės be kūno ritmus. Mes ilgai neiname miegoti ir sėdime kambaryje, kurį apšviečia dirbtinė šviesa, didinanti produktyvumą. Svarbu nepiktnaudžiauti tokiu elgesiu, nes tyrimai rodo, kad būnant apšviestame kambaryje prieš einant miegoti, 90min trumpėja melatonino gamybą lyginant su blankia šviesa. Be to, kambario šviesa, šviečianti tomis valandomis, kai jau turėtumėte miegoti, 50proc. sumažina melatonino koncentraciją.

      Jei sugebėsite nenaudoti įvairių prietaisų bent 2 valandas prieš miegą, jums užmigti pavyks kur kas lengviau. Per tą laiką jūs galite skaityti knygą žvakių šviesoje, mėgautis vonios malonumais, kurti – bet ką, kas nereikalauja dirbtinės šviesos šaltinio. Jūs taip pat galite uždėti mėlynos šviesos filtrą savo įrenginiuose, nes būtent mėlyna šviesa stipriausiai veikia melatonino gamybą. 

      Skaityti komentarus