°C
      2021 01 23 Šeštadienis

      Skaitmeninis detoksas: kodėl naudinga atjungti telefonus ir kompiuterius bent kartą per savaitę?

      Nuotrauka: Pixabay.com

      2020-12-10 13:00:00

      Skaitmeninė priklausomybė - šių laikų problema. Net ir vieną dieną išbūti be išmaniųjų įrenginių ir interneto daugeliui žmonių yra sunkiai įmanoma. 

      Daugelis žmonių žino ir netgi praktikuoja maisto detoksikaciją. Jie stengiasi iš raciono pašalinti kenksmingą maistą, laikosi pasninko ir specialių dietų. Tačiau ne mažiau svarbu laikytis skaitmeninės detoksikacijos, kuri reikalinga norint sumažinti stresą, normalizuoti susijaudinimo ir slopinimo procesus bei pašalinti kompulsinius sutrikimus, susijusius su technologijų naudojimu.

      Faktoriai, kurie kelia skaitmeninį stresą:

      • daug prie ekranų leidžiamo laiko;
      • per didelis žiniasklaidos ir pramogų vartojimas;
      • nekontroliuojamas internetinio turinio vartojimas;
      • nesveika priklausomybė nuo kompiuterinių žaidimų;
      • ilgalaikis išmaniųjų telefonų naudojimas dienos ir nakties metu pokalbiams bei susirašinėjimams.

      Daugeliui žmonių prisijungimas ir panirimas į skaitmeninį pasaulį yra jų kasdienio gyvenimo dalis. „Nielsen“ tyrimas parodė, kad vidutinis suaugęs amerikietis kasdien praleidžia apie 11 valandų klausydamasis, žiūrėdamas, skaitydamas ar bendraudamas su internetine žiniasklaida. 

      Nors priklausomybė nuo įtaisų formaliai nėra pripažįstama kaip nukrypimas, daugelis ekspertų mano, kad per didelis technologijų ir prietaisų naudojimas sukelia realias elgesio priklausomybes, kurios gali sukelti fizinių, psichologinių ir socialinių problemų.

      Atlikus „Common Sense Media“ apklausą dar 2016 m., 50% paauglių pranešė, kad jaučiasi priklausomi nuo savo mobiliųjų įrenginių. Apie 78% respondentų pripažino, kad kiekvieną valandą tikrina pranešimus išmaniuosiuose telefonuose.

      Kuo žalingi socialiniai tinklai prieš miegą?

      Jei esate įpratęs užmigti rankoje laikydamas telefoną, tikėtina, kad jūsų miegas toli gražu nėra idealus. Tyrimai rodo, kad žmonės, kurie naudojasi skaitmeniniais prietaisais prieš miegą, miega gerokai mažiau ir dažniau prabunda. Šiuo atžvilgiu ypač kenčia vaikai. Be to, buvo nustatytas ryšys tarp programėlių naudojimo naktį ir padidėjusio kūno masės indekso.

      Mokslininkai nustatė, kad betikslis socialinių tinklų naujienų juostos žiūrinėjimas neigiamai veikia nuotaiką ir savijautą, taip pat padidina nerimo sutrikimų ir nemigos išsivystymo tikimybę.

      Psichiatrai skambina pavojaus varpais

      Be to, pavojus slypi mėlyname spektre, kurį skleidžia išmaniųjų telefonų, kompiuterių ir televizorių ekranai. Harvardo mokslininkai nustatė, kad dirbtinė mėlyna šviesa, sklindanti iš ekranų, sumažina melatonino išsiskyrimą prieš miegą - hormoną, kuris yra atsakingas už sklandų perėjimą į Morfėjo rankas.

      Norėdami sumažinti neigiamą spektro įtaką, galite naudoti specialius žibintus, įmontuotus į daugelio prietaisų programinę įrangą, arba specialius akinius, atspindinčius kenksmingas šviesos bangas.

      7 ženklai, kurie rodo, kad jums reikalinga skaitmeninė detoksikacijai

      1. Jei nerandate telefono, jaučiate nerimą ar stresą;
      2. Jaučiate poreikį tikrinti telefoną kas kelias minutes;
      3. Leisdami laiką socialiniuose tinkluose jaučiate apatiją, nerimą ar pyktį;
      4. Jūs esate užsiėmęs patiktukų (like) skaičiavimu, komentarų skaitymu ar įrašų sekimu;
      5. Bijote, kad praleisite ką nors svarbaus, jei reguliariai netikrinsite savo prietaiso;
      6. Einate vėlai gulti arba anksti keliatės, kad galėtumėte žaisti telefonu;
      7. Jums sunku sutelkti dėmesį į vieną dalyką, netikrinant telefono.


      Kaip padaryti skaitmeninę detoksikaciją?

      Geriausia, žinoma, porai dienų atjungti visus prietaisus. Tačiau čia svarbu išlikti realistais. Esame priversti palaikyti ryšį bent su artimaisiais. 

      Tuomet tiesiog lieka nustatyti išmaniųjų telefonų ir kompiuterių naudojimo ribas ir taisykles. Tai turėtų būti lengvai atliekami dalykai, kurie nekenktų jūsų emocinei savijautai ir  neapsunkintų santykių su šeima ir draugais. Pradžiai nustokite naudotis išmaniuoju telefonu valgydami, kalbėdami su šeima ir pusantros valandos prieš miegą. Išjunkite pranešimus programose, palikdami tik keletą svarbių.

      Prieš miegą, užuot slinkę per naujienų juostą socialiniuose tinkluose, perskaitykite porą mėgstamos knygos ar žurnalo puslapių. Tai nuramins jūsų smegenis ir padės gerai išsimiegoti.

      Tyrimai rodo, kad socialinės žiniasklaidos naudojimo apribojimas iki 30 minučių per dieną žymiai pagerina savijautą ir sumažina vienatvės bei depresijos simptomus.

      Pirmiausia pabandykite padaryti mini detoksikaciją po darbo dienos. Išeikite iš savo skaitmeninio gyvenimo porai valandų kiekvieną dieną. Ateityje galite į programą įtraukite savaitgalius ir per juos po 6-8 valandas neliekite telefono ir kompiuterio. Taip jūs pamažu priprasite gyventi dieną ar ilgiau be įprasto informacinio lauko.

      Kaip išbūti visą suplanuotą detokso laiką be telefono ir kompiuterio?

      Pasakykite savo draugams ir šeimos nariams, kad atliekate svarbų eksperimentą, paprašykite jų pagalbos ir palaikymo.

      Iš anksto suplanuokite, ką veiksite per skaitmeninę pertrauką.

      Pašalinkite socialinės žiniasklaidos programų piktogramas iš pagrindinio ekrano, kad sumažintumėte pagundą ten eiti.

      Išeikite iš namų: eikite pasivaikščioti ar susitikti su draugais.

      Užsirašinėkite pasiekimus ir stebėkite savo pažangą.

      Būkite pasirengę tam, kad negalėsite iš karto išsivaduoti iš skaitmeninės nelaisvės. Pagirkite ir apdovanokite save už mažus žingsnelius. Pamatę, kokią naudą duoda laikas be skaitmeninių įrenginių, norėsite tai tęsti dažniau. 

      Skaityti komentarus