°C
      2024 03 28 Ketvirtadienis

      Šeimos kortelė – puiki reklama smulkiam verslui

      Nuotrauka: K. Paulikė | verslimama nuotr.

      Autorius: verslimama.lt
      2018-07-10 09:00:00

      Nuo 2019 m. liepos 1 d. šalyje ims veikti šeimos kortelė – nuolaidų sistema 3 ir daugiau vaikų arba vaiką su negalia auginančioms šeimoms. Išsamiau apie naująjį nuolaidų šeimai instrumentą kalbiname 7 vaikų mamą Kristiną Paulikę, socialinės apsaugos ir darbo ministro patarėją šeimos klausimais. 

      Šeimos kortelės įstatymą ir Vietos savivaldos įstatymo pakeitimus, sudarančius galimybę nuo 2019 m. liepos 1 d. šalyje veikti šeimos kortelei, Seimas priėmė baigiantis birželiui. Už naująjį įstatymą balsavo 110 Seimo narių, prieš – 1, susilaikė 4 parlamentarai.

      Teisybės dėlei pasakytina, kad keturiose šalies savivaldybėse šeimos kortelių sistema jau kelintus metus sėkmingai veikia ir be Seimo palaiminimo. Vienas šios iniciatyvos pradininkų Alytus, gerąjį pagalbos gausioms šeimoms pavyzdį veikiausiai nusižiūrėjęs iš Lenkijos, ją dar labiau išplėtė – nuolaidų sistema mieste gali naudotis ne tik daugiavaikiai, bet ir senjorai. Sako, jei iš tokių kortelių nebūtų apčiuopiamos naudos arba būtų nežmoniškai dideli administravimo kaštai, niekas ir nesvarstytų tokios nuolaidų sistemos plėsti. Tačiau bandomieji projektai pasiteisino, ir dabar belieka laukti, kada šeimos korteles įsives likusios savivaldybės.

      Priminsime, kad priimtas Šeimos kortelės įstatymas apibrėžia, kas yra gausi šeima:

      • Tėvai, globėjai (rūpintojai), kurie augina ir (ar) globoja (rūpina) tris ar daugiau vaikų iki 18 metų,
      • Susituokęs asmuo, su kuriuo teismo sprendimu dėl sutuoktinių gyvenimo skyrium yra likę gyventi jų trys ar daugiau vaikų iki 18 metų,
      • Vienas iš tėvų ir jų trys ar daugiau vaikų iki 18 metų,
      • Tokių tėvų nedirbantys ir savarankiškos veiklos nevykdantys nesusituokę ir savo vaikų neturintys pilnamečiai vaikai iki 24 metų, kurie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ar pagal formaliojo profesinio mokymo programą pirmajai kvalifikacijai įgyti arba studijuoja aukštojoje mokykloje pagal nuolatinės studijų formos programą,
      • Bendrojo ugdymo mokyklas baigę šių šeimų vaikai laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos.

      Šeimos kortelės programa bus finansuojama iš valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų lėšų.Teisę į šeimos kortelę turės kiekvienas gausios šeimos narys arba šeimos, prižiūrinčios (slaugančios) neįgalųjį, narys.

      Šeimos kortelė – socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka išduotas dokumentas, kuriame įrašytas šeimos kortelės turėtojo vardas, pavardė, kortelės identifikacinis numeris, arba į išmanųjį įrenginį atsisiunčiama mobilioji šeimos kortelės programa. Šeimos kortelės turėtojas turės teisę naudotis gausioms šeimoms ir šeimoms, prižiūrinčioms (slaugančioms) neįgalųjį, skirtomis lengvatomis, paslaugomis ar privilegijomis, taip pat prekėms ar renginiams taikomomis nuolaidomis.

      Kristina, dabar reikės parengti Šeimos kortelės programą ir nustatyti jos įgyvendinimo tikslus, uždavinius bei priemones. Kaip ir kada tai įvyks?

      Šeimos kortelės skyrimo, išdavimo ir keitimo tvarką nustatys Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija ir užtikrins: šeimos kortelių gamybą ir mobiliosios šeimos kortelės programos sukūrimą; specialaus ženklo „Šeimos kortelė“ gamybą; informacinės sistemos, reikalingos šio įstatymo nuostatoms įgyvendinti, sukūrimą ir priežiūrą.

      Svarbu paminėti, kad Šeimos kortelės skyrimo, išdavimo ir naudojimo tvarkos aprašo nuostatas įgyvendins Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įgaliota institucija. Savivaldybių tarybos turi teisę savo sprendimais šeimos kortelės turėtojams suteikti papildomų lengvatų, galiojančių tos savivaldybės teritorijoje.

      Įstatymas įsigalioja nuo 2019 liepos 1 d. Iki šios datos turi būti parengtos visos tvarkos bei numatytas biudžetas. Tikrai nelauksime iki paskutinės minutės, kibsime į darbus jau nuo šio rudens.

      Kokių priemonių ketinama numatyti Šeimos kortelės programoje? Ar ministerija kels kokių nors specialių reikalavimų įteisinti vieną ar kitą priemonę?

      Ko gero, svarbiausias šio įstatymo tikslas – įtraukti verslą į šią socialiai atsakingą iniciatyvą, todėl labai svarbu rasti visus argumentus ir priemones, skatinančias tapti šios programos dalyviais.

      Turime idėjų siūlyti įtraukti į viešųjų pirkimų papildomus kriterijus už įstaigos/įmonės dalyvavimą Šeimos kortelės programoje. Taip pat yra siūlymų Šeimos kortelės dalyvius įtraukti į Socialinio atsakingumo ir SA 8000 standartą. Šiuos ir kitus pasiūlymus aptarsime ir nuspręsime, kurie iš jų neprieštarauja teisės aktams, yra pagrįsti, realūs ir kuriantys pridėtinę vertę. Nepamirškime, kad specialus ženklas „Šeimos kortelė“ – puiki reklama verslui."

      Kokių šalių geraisiais pavyzdžiais ketinama remtis kuriant lietuvišką šeimos kortelę?

      Mūsų šalies įstatymo variantas remiasi įvairiomis užsienio praktikomis – Ispanijos, Lenkijos, šiek tiek Prancūzijos. Vienose šalyse kortelę administruoja valstybinės įstaigos, kitur, pvz. Estijoje, administravimas perduotas nevyriausybinei organizacijai. Kai kuriose šalyse nuolaidos diferencijuojamos priklausomai nuo vaikų skaičiaus. Tinkamiausią variantą nusimatysime atskiroje kortelės skyrimo, išdavimo ir keitimo tvarkoje. Svarbu, kad mechanizmas nebūtų sudėtingas ir nereikalautų didelių išlaidų ir būtų patrauklus visiems šios programos dalyviams.

      Oponentai priekaištauja, kad Šeimos kortelės programa bus finansuojama iš valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų lėšų, o ne išimtinai verslo sąskaita. Ką į tai atsakytum?

      Kadangi dar nėra parengta visa kortelės administravimo tvarka, natūralu, kad žmonėms kyla įvairių klausimų. Keturios savivaldybės jau turi šias korteles. Išlaidos numatytos tik pačių kortelių gamybai ir jos tikrai nedidelės. Visada sakiau, kad Šeimos kortelės programą žymiai paprasčiau ir pigiau įgyvendinti pačioms savivaldybėms, tačiau ne visos jos vienodai socialiai atsakingos, todėl ir buvo nuspręsta sekti kitų šalių pavyzdžiu – programą įteisinti visos šalies mastu.

      Aišku, tai pareikalaus šiek tiek papildomų išlaidų, pvz., mobiliosios šeimos kortelės programai sukurti, specialaus ženklo „Šeimos kortelė“ gamybai, tačiau tai tikrai nėra kosminiai pinigai. Verslo indėlis – suteikti nuolaidas šeimos kortelės turėtojams.

      Kaip prie šeimos kortelės programos gali prisijungti verslas, ypač smulkus ir vidutinis, kurio pelno maržos paprastai nėra didelės ir nuolaidų daryti dažnai nebūna iš ko? 

      Verslas bus pakviestas dalyvauti šioje programoje savanoriškais pagrindais. Jei verslininkas pasiskaičiavęs matys, kad jam šioje programoje dalyvauti visiškai neapsimoka, tai ir nedalyvaus.

      Kol kas iš patirties savivaldybėse matome, kad smulkusis verslas dalyvauti neatsisako, kad ir minimaliomis nuolaidomis. Tačiau sutarti su smulkiaisiais bus savivaldos užduotis. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įgaliota institucija derėsis su šalies mastu veikiančiomis įmonėmis.

      Įvairiose diskusijoje vis dažniau pasisako vieniši tėvai, kurie įvairių socialinių lengvatų fone dažnai lieka už borto. Ar ministerijoje svarstoma skirti didesnio dėmesio šiai socialinei grupei?

      Kai šeimoje lieka tik vienas suaugęs asmuo, jam tenka prisiimti iš karto dviejų žmonių atsakomybę ir vaidmenis, o tai ne visiems pakeliama našta. Vieniši tėvai lieka už borto dažniausiai dėl paslaugų ir pagalbos trūkumo. Šią problemą spręsime įteisinę Bazinį paslaugų šeimai paketą, privalomą visoms savivaldybėms. Jame numatėme ir vaikų dienos centrus, ir pagalbą šeimoms, auginančioms vaikus su negalia, ir vaikų priežiūrą, psichosocialines, asmeninio asistento ir kitas svarbias paslaugas. Paketą Vyriausybė turės patvirtinti iki šių metų rugpjūčio 31 d. Kadangi kiekviena paslauga reikalauja nemažų finansinių resursų, finansavimą nusimatysime etapais.

      Vis dar neišnaudojame darbo ir šeimos derinimo priemonių. Vieniši tėvai dažnai puola į neviltį, kai suserga vaikai, nėra kur trumpam jų palikti ir pan. Kitais metais parengsime įrankį, kuriuo galės naudotis tiek verslas, tiek viešasis sektorius. Jame surašysime visas įmanomas darbo ir šeimos derinimo priemones, jų aprašus, privalumus, naudą bei reglamentuojančius teisės aktus. Norime parodyti darbdaviams, kad darbuotojams padėti derinti darbą ir šeimą galima ne tik siūlant lankstų ar nuotolinį darbo grafiką, bet ir įrengiant vaikų kambarius darbovietėse ar net sumokant dalį mokesčio už darbuotojo vaiko vasaros stovyklą ir taip sutaupant mokesčius.

      Skaityti komentarus