°C
      2019 09 19 Ketvirtadienis

      Nušalimas: prevencija ir pirmoji pagalba sau

      Nuotrauka: Pixabay

      Autorius: Greta Undžytė
      2018-02-25 04:00:00

      Jokiu būdu netrinkite nušalusios vietos ir nemerkite kojų ir rankų tiesiai į karštą vandenį, nes tai dar labiau pažeidžia audinius.

      Žiemai baigiantis Lietuvoje atšalo, bet ar žinojote: nušalti galima termometro stulpeliui nukritus vos žemiau nulio laipsnių, prie to prisideda ir stiprus vėjas, drėgmė. Kas turi didžiausią riziką nušalti žiemą? Kaip to išvengti? Kaip atpažinti simptomus bei požymius? Kaip suteikti pirmąją pagalbą? Šie klausimai bus atsakyti šiame straipsnyje.

      Pirmiausia, aptarkime tai, kokie žmogaus organizmo pokyčiai vyksta nušalus: audiniai pakenkiami žema temperatūra, dėl to atsiranda kraujagyslių spazmas. Dėl kraujagyslių pakitimo sutrinka audinių mityba. Dažniausiai nušąlamos galūnės – rankos ir kojos, rūbais nepridengtos kūno vietos – skruostai, nosis, ausys.

      Didelę nušalimo riziką turi gatvės prekeiviai, statybininkai, kiemsargiai, žvejai ant ledo, sportuojantys ir leidžiantys laisvalaikį lauke žmonės, sergantys cukriniu diabetu ir širdies bei kraujagyslių ligomis, nuo alkoholio apsvaigę asmenys.

      Amerikos Dermatologijos Akademija dalijasi patarimais kaip to išvengti:

      1. Apsirenkite laisvais, lengvais rūbų sluoksniais.

      Toks drabužių pasirinkimas padės sulaikyti šiltą orą. Pirmais sluoksnis turėtų būti iš sintetinio audinio, kuris sugertų drėgmę nuo kūno. Antrasis sluoksnis turėtų atlikti izoliacinę funkciją. Vilna sulaiko daugiau šilumos nei medvilnė. Viršutinis sluoksnis skirtas apsaugai nuo vėjo ir vandens. Rinkitės tokias striukes ar paltus, kurie neperšlampa.

      2. Apsaugokite savo pėdas.

      Kad nenušaltumėte kojų pirštų ir pėdų, dėvėkite dvi poras kojinių. Pirmoji pora, kuri tiesiogiai kontaktuoja su jūsų oda turėtų sugerti drėgmę. Ant jų užsimaukite porą vilnonių kojinių. Rinkitės neperšlampamus batus, kurie dengtų jūsų kulkšnis. Atminkite, kad batai neturėtų spausti, nes tai padidina nušalimo riziką.

      3. Nepamirškite galvos.

      Didelė šilumos dalis iš žmogaus kūno pasišalina būtent per galvą, jeigu ji nepridengta. Galvos ir ausų apsaugai rinkitės šiltą kepurę. Veidą pridenkite šaliku ar specialia veido kauke.

      4. Pirštinės.

      Kumštinės pirštinės esant žemai temperatūrai yra geresnis pasirinkimas nei pirštuotos. Venkite naudotis telefonu būnant lauke. Jeigu tai daryti būtina – pagalvokite apie pirštinių, kurios reaguoja su liečiamais ekranais, įsigijimą.

      5. Venkite kontakto su sniegu.

      Įsitikinkite, kad sniegas negali patekti į jūsų batus bei drabužius. Šlapi rūbai didina nušalimo riziką.

      6. Gerkite pakankamai skysčių.

      Net jei nejaučiate troškulio, prieš eidami į lauką išgerkite bent vieną stiklinę vandens, tai padės jums apsisaugoti, nes žema temperatūra skatina skysčių netekimą.

      Pasireiškiantys simptomai ir požymiai priklauso nuo nušalimo laipsnio. Yra keturi laipsniai: nuo lengviausio iki sunkiausio.

      Pirmas laipsnis – nušalusi oda pabalusi (kartais gali būti raudona), nejautri, gali atrodyti kieta ar standi. Gydant laiku oda visiškai pasveiksta.

      Antras laipsnis  – pažeista oda dažnai raudona, gali pasidaryti mėlyna, sušalusi ir kieta. Pažeidimo vietoje galimas tinimas; pūslių, užpildytu skaidriu ar balkšvu skysčiu, susidarymas.

      Trečias laipsnis – dėl gilaus audinių pažeidimo oda gali būti balta, mėlyna ar dėmėta. Taip pat susidaro pūslės, kurios gali būti užpildytos krauju. Per kelias savaites susiformuoja stori juodi šašai. Oda kieta ir šalta.

      Ketvirtas laipsnis – apmiršta nušalusios kūno dalys. Pažeidžiami poodiniai audiniai – raumenys, sausgyslės, kaulai. Nušalusios kūno dalies atšildyti nepavyksta, ji lieka nejautri.

       

      Svarbiausi žingsniai pajutus nušalimo simptomus:

      1. Susiraskite prieglobstį nuo šalčio.

      2. Jei jūsų rūbai drėgni – persirenkite. Taip sumažinsite kūno šilumos netekimą.

      3. Jokiu būdu netrinkite nušalusios vietos ir nemerkite kojų ir rankų tiesiai į karštą vandenį, nes tai dar labiau pažeidžia audinius. Iš pradžių naudokite kambario temperatūros vandenį, palaipsniui jo temperatūrą vis didinant.

      4. Nuimkite papuošalus, tokius kaip žiedai, ar kitus daiktus, galinčius spausti pažeistą kūno vietą.

      5. Gerkite šiltų skysčių.

      Nušalusiai vietai pradėjus skaudėti, niežėti ir dilgčioti nereikia išsigąsti, tai rodo, kad kraujotaka jau po truputį atsistato ir blogiausia jau praėjo.

       

      Skaityti komentarus