Kai mano sūnus pradėjo mokytis daugybos lentelės, pamačiau, kad jis tą daro be jokio malonumo. Tyrimais yra nustatyta, kad malonios emocijos ne tik skatina norą mokytis ir siekti gerų rezultatų, bet ir gerina informacijos įsiminimą. Linkėdama jam didesnės sėkmės, pradėjau ieškoti informacijos. Vilniaus Universiteto profesorius Albinas Bagdonas aiškina, jog mechaninis mokymasis yra visiškai beprasmis ir neefektyvus, nes informacija neužsilaiko ilgalaikėje atmintyje.
Ieškodama informacijos apie skaičių pasaulį, prisiminiau, kad Šalva Amonašvilis, gruzinų mokytojas, psichologas ir humanistinės pedagogikos puoselėtojas, skatina mus ieškoti ugdyme grožio. Matematika gali būti tokia graži kaip muzika.
Muzikos mokytojas, vadovėlių autorius, pedagogas su aistra Eirimas Velička rašo: tiek daugybos lentelė, tiek daugiaženklių skaičių operacijos yra susijusios su skaičiaus sandaros suvokimu. Pvz., daugindami Nx5, visuomet gale turėsime arba 5, arba 0. Jei N nelyginis, tai 5, jei lyginis - 0. Vadinasi, galima įsiminti labai greitai.Dauginant iš 9, sandaugos skaitmenų suma visada bus lygi 9; pvz.: 09, 18, 27, 36, 45, 54, 63, 72. 81, 90. Absoliutus grožis ir simetrija!
Eikite per skaičiaus grožio pajautimą. Daug dirbkite su pagaliukais, 10 skaičiaus sandara... Viskas, kas netelpa į skaičiaus 10 sandarą, juk ir sudaro dviženklių skaičių esmę.Patikrinkite, kur yra spraga? Ar vaikas TIKRAI gerai žino dešimties sandarą? Patikrinkite:1+9=102+8=103+7=104+6=105+5=106+4=107+3=108+2=109+1=10Ir vėl - Simetrijos grožis!
Dviženkliams ir triženkliams skaičiams dauginti - labai patogi kiniška sistema su pagaliukais.
Arba pirštais:
šeši (mažasis)septyni (bevardis)aštuoni (didysis)devyni (smilius)Jei dauginame, pvz., 7*7, tai draugėn suglaudžiame abiejų rankų mažylius ir bevardžius: jie rodo dešimčių skaičių (keturi suglausti pirštai - „keturiasdešimt“), likusius laisvus abiejų rankų pirštus sudauginame (3*3 lygu devyni). Vadinasi - 7x7=49.Pvz., 6x9 (suglaudžiame vienos rankos vieną ir kitos keturis pirštus - „50“) , likusius laisvus sudauginame 1x4=4, vadinasi - 6x9=54Dėmesio - aš supratau, kad suglausti reikia tiek pirštų, kiek yra vienetų virš 5, pvz. 6*9 - vienos rankos - vienas pirštas, kitos - keturi, nes 5+1 ir 5+4.
Dar patariama pasinaudoti ir spalvomis. Pavyzdžiui, vienetai žymimi viena spalva, dešimtys - kita ir t.t. Tai ypač aktualu regimosios atminties atstovams.
Mokytojas Eirimas atskleidžia daugybos lentelės dėsnius:
Surašykite visus skaičius nuo 1 iki 20 (eilute).Dabar išbraukite kas antrą skaičių (visus nelyginius: 1, 3, 5 ir t.t.)Viskas, turite daugybos lentelę N x 2. Perskaitykite visus likusius porinius skaičius nuo 2 iki 20 pirmyn ir atgal. Poto - atsitiktine tvarka. Atsitiktine tvarka surašykite dviženklius skaičius iki 20 (pvz: 14, 17, 11, 12, 15, 18, 13, 16, 19, 14]. Lai vaikas išbraukia tuos, kurių nėra N x2 daugyboje. Ir tegu pasako, kieno sandauga yra 12 (t .y. 2x6), kieno 14 (t. y. 2x7) ir pan.Tas pats su N x 3. Surašome visus skaičius nuo 1 iki 30. Pirmus du išbraukiame, trečią paliekame. Turime lentelę iš 3. Įdomu tai, kad visos dviženklio skaičiaus 3 sandaugos turi vieną įdomią savybę: sudėję abu skaitmenis, gauname trejeto kartotinį: 3, arba 6, arba 9.Pvz: 3x4=12 1+2=33x5=15 1+5=63x6=18 1+8=93x7=21 2+1=33x8=24 2+4=63x9=27 2+7=9Ketverto daugybos lentelė.Surašykime TIK porinius skaičius nuo 2 iki 40 (2, 4, 6, 8...). Išbraukykime kas antrą, pradedant dvejetu. Liks tokie: 4, 8, 12, 16, 20, 24 ir t. t. Tai yra daugyba iš keturių.
Penketo daugyba visuomet baigiasi 0 arba 5: 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50.Kurių sandaugų vienas dauginamasis yra porinis, o kurių - neporinis? Atkreipkite dėmesį, kad „porinės“ penkių sandaugos dešimties skaitmuo VISUOMET perpus mažesnis už porinį dauginamąjį: 2x5=10 (viena dešimtis - dauginamasis dvejetas)4x5=20 (dvi dešimtys - dauginamasis ketvertas)6x5=30 (trys dešimtys - dauginamasis šešetas)8x5=40 (keturios dešimtys - dauginamasis aštuonetas)10x=50 (penkios dešimtys - dešimtukas dauginamasis)Taigi - pusę lentelės jau išmokome. :)
Dabar pradėkime nuo devyneto, nes jis lengviausias! Viename stulpelyje surašykime visus skaitmenis nuo 0 iki 9, kitame - nuo 9 iki 0 gausime tokią seką: 09, 18, 27, 36, 45, 54, 63, 72, 81, 90. Tai yra devyneto sandaugos!Dviženklės devyneto sandaugos skaitmenų suma visuomet lygi devyniems! Patikrinkite:1x9=09 [0+9=9], 2x9=18 [1+9=9], 3x9=27, 4x9=36, 5x9=45, 6x9=54, 7x9=63, 8x9=72, 9x9+81, 9x10=10
Aštuntukas - atkreipkite dėmesį: dešimtys eina aukšyn, o vienetai (tik lyginiai) - žemyn (8-6-4-2-0-8): 08,16, 24, 32, 40, 48, 56, 64, 72, 80.
Jeigu vaikas yra "vizualikas" - kartojimas balsu bus neveiksmingas, jam reikia atkurti vaizdą. Tai gal verta daug kartų parašyti popieriuje? Pvz., tris kartus vieną stulpelį. Tada tris kartus kitą. Tada kitą dieną vėl pirmą, antrą.
Aš dar pridurčiau, kad vaikui besimokant daugybos lentelės, ji turi būti matoma ten, kur vaikas dažnai būna, pvz. klasėje, kambaryje, virtuvėje ir pan. Nebijokime, jei namai bus panašūs į skaičių karalystę. Visa tai - laikina. Kol informacija atsidurs reikiamame vaiko atminties stalčiuje. Mokytojas Eirimas dalinasi: "yra dar vienas kanalas - sąsaja su judesiu. Tik muzikai naudoju, nes padeda vaikams kurie neturi garso aukščio suvokimo ir nepataiko į toną. Sol - rankas pakeliame, Do - nuleidžiame. Tačiau kaip šį metodą pritaikyti matematikoje - neišmanau..."
O aš galiu papildyti: galima šokinėti ritmingai per gumelę, su šokdyne ir pan. Vis kartojant tai, ką reikia išmokti. Ritmo - judesio - įsimenamos informacijos pritaikymas veikia puikiai motoriniam tipui. Buvo net filmas apie mergaitę JAV, kuri mokėsi taisyklingos rašybos. Jai padėjo ne tik šokinėjimas šokdyne, bet ir ritmingas barbenimas pirštais. Vaikai dažnai patys sau padeda mokytis. Jei tik suaugęs nedraudžia - netyčia, iš nežinojimo.
Na ką? Šaunios idėjos? Linkime sėkmės besimokantiems ir kantrybės mokantiems.
Skaityti komentarus