°C
      2024 11 21 Ketvirtadienis

      Ar verta mokėti vaikams už gerus pažymius ir namų ruošos darbus

      Nuotrauka: Pixabay.com nuotr.

      2022-07-21 13:00:00

      Vaikų materialinio skatinimo tema daugeliui tėvų yra rimtas klausimas. Kai kurie mano, kad nuo pat mažens reikia rodyti, jog pinigus galima gauti tik dirbant, nesvarbu, ar tai būtų sąžiningai uždirbtas dešimtukas, ar išplautos grindys. Kiti bando paaiškinti: padėti namuose ir gauti gerus pažymius verta dėl to, kad jaustumeisi aktyvus šeimos narys ir įstotum į gerą universitetą, o ne dėl tėvų mokamo "atlyginimo".

      Argumentai už

      1 Už darbą turėtų būti mokama

      Dažnai suaugusieji savo sprendimą mokėti vaikui paaiškina tuo, kad mokymasis ar tvarkymas yra darbas ir už jį turi būti atlyginta.

      Pavyzdžiui, finansų patarėja ir motina Saharanhynes Pierce sako, kad savo vaikų pareigas skirsto į tris kategorijas. Pirmoji - tai savęs priežiūros įgūdžiai, pavyzdžiui, valytis dantis ar pasikloti lovą. Už jas nemokama. Antrajai kategorijai priskiriami tokie darbai kaip dulkių valymas ar indų plovimas. Už juos vaikai gaus "bazinį atlyginimą". Jei vaikas padeda atlikti ne tik savo pagrindines pareigas, bet ir ką nors kita, pavyzdžiui, jos dukrai patinka laistyti augalus, jis gauna premiją.

      2. Pinigai yra greitas sprendimas

      Jei jau išbandėte viską - nuo kalbų iki bausmių - kad paskatintumėte vaiką mokytis ar padėti namuose, pinigai atrodo greitas ir veiksmingas sprendimas. Iš pradžių tokia priemonė tikrai pasiteisins.

      Tačiau jei finansinė paskata tampa vienintele varomąja jėga, verta savęs paklausti, ar jūsų metodas yra toks geras. Ar vaikui patinka mokytis? Ar jam patinka nemokamai padėti močiutei?

      Būkite pasirengę, kad jūsų vaikas prie šios sistemos pripras greičiau, nei galėsite pasidžiaugti jos veiksmingumu, ir nenorės jos atsisakyti.

      3. Materialinė motyvacija yra labai aiški

      Švarūs namai ir geras darbas ateityje nėra tai, kas gali motyvuoti vaiką. Pinigai yra kitas dalykas. Jais galima mokėti už prietaisus, žaislus ir pramogas čia ir dabar. Sukuriama paprasta loginė grandinė: jei gauni dešimtuką, gauni banknotą į taupyklę. Sutvarkyti žaislus be priminimo? Duokite dar centų!

      Tačiau taip pat svarbu įsitikinti, kad pinigai nėra vienintelė motyvacija. Jei vaikas labiau nerimauja dėl to, kad negaus apdovanojimo, o ne dėl problemų mokykloje, tai jau raudona vėliava.

      Argumentai prieš

      1. Šeimos santykius keičia rinkos santykiai

      Vaikai taip pat gali derėtis su jumis. Tarkime, pažadėjote nupirkti vaikui naują telefoną, kai jis sėkmingai baigs pusmetį. Bet jūs turėjote omenyje "visus dešimtukus", o jūsų sūnus ar dukra sėkme laiko visai kitus pažymius. Pabandykite įrodyti, kad joks telefonas jam nepriklauso! Gerai, jei pavyksta susitarti, nes priešingu atveju gali būti, kad jūsų sūnus ar dukra apskritai nustos mokytis.

      Tas pats ir su namų ruoša. Pavyzdžiui, paprašę išplauti indus, galite išgirsti: "Kas man iš to?". Be to, jei vietoj nuoširdaus pagyrimo vaikui įteiksite banknotą, tai gali atrodyti kaip atlygis. Nepamirškite, kokia svarbi vaikams yra jūsų meilė ir pritarimas, išreikšti nuoširdžiais maloniais žodžiais ir apkabinimais, o ne pinigais.

      2. Atlyginimą taip pat veikia ,,infliacija"

      Kaip ir bet kuri kita valiuta, pinigai už pagalbą ir gerus pažymius paprastai nuvertėja. Būkite pasiruošę, kad vieną dieną jūsų vaikas paprašys 10 eurų vietoj įprastai mokamų 2 eurų už dešimtuką. Jo apetitas augs. Jei atsisakysite didinti "mokestį", riaušių ar sabotažo išvengti nepavyks. Jei sutiksite, po kurio laiko vaikas gali paprašyti daugiau.

      3. Prarandamas noras stengtis tiesiog šiaip

      Pradėdami mokėti už pagalbą ar pažymius, pagalvokite, kada norėsite sustoti. Prarasti įprastą pajamų šaltinį vaikui bus labai nemalonu ir tai gali turėti įtakos norui ką nors daryti be atlygio.

      Įgyti naujų žinių ir džiaugtis pelnytu dešimtuku, pamaitinti katę ir išgirsti jos pritariamą murkimą, padėti mamai išplauti indus - motyvacija daryti visus šiuos dalykus turėtų kilti iš vidaus.

      Tinkamų finansinių paskatų suteikimo būdai

      Jei pasvėrėte visus argumentus ir vis tiek nusprendėte pasinaudoti pinigais, naudokite juos išmintingai. Štai keletas Keio universiteto docentės Makiko Nakamuro patarimų, kuriais ji dalijasi savo knygoje "Kaip padaryti, kad vaikas mėgautųsi mokymusi?

      1. Sėkmę vertinkite dabartyje, o ne ateityje

      Posakis, kad geras išsilavinimas atsipirks per daugelį metų, vaikų nevilioja. Suaugusieji taip pat žino, kad verta pradėti reguliariai bėgioti rytais ir per kelis mėnesius tapti sveikesniems ir ištvermingesniems. Bet ar tai motyvuoja visus?

      Makiko Nikamuro teigimu, esame linkę vertinti artimiausioje ateityje mūsų laukiančio atlygio svarbą. Vaikas mieliau gautų mažiau, bet greičiau. Taigi, jei nusprendėte apdovanoti juos už gerus pasiekimus mokykloje, turėtumėte apdovanoti juos už pažangą, kurią matote dabar. Tai suteiks džiaugsmo ir pasitenkinimo bei motyvuos vaiką ateityje stengtis dar labiau.

      2. Apdovanojimas už konkrečius pasiekimus

      Aiškiai pasakykite vaikui, už ką jį apdovanojate. Vietoj abstraktaus "jei nustosi mėtyti žaislus" geriau sakykite, kad jis kiekvieną šeštadienį gaus apdovanojimą, jei visą savaitę jo kambaryje žaislai bus savo vietose.

      Makiko Nakamuro aiškina, kad vaikui sunku laikytis veiksmų plano, jei jis nėra konkretus. Kad per savaitę kambarys būtų tvarkingas, galite sudaryti kontrolinį sąrašą ir pagal kiekvieną punktą patikrinti, ar viskas sutvarkyta. Už kiekvieną sutvarkytą dieną duokite vaikui po lipduką. Savaitės pabaigoje suskaičiuokite juos kartu ir už tam tikrą skaičių duokite atlygį. Kuo daugiau "švarių" dienų, tuo didesnis prizas.

      3. Naudokite tinkamus matavimo vienetus

      Nakamuro savo knygoje aprašo eksperimentą, kurio metu kaip atlygis buvo naudojami kauliukai. Viduriniųjų ir aukštesniųjų klasių moksleivius labiau motyvavo pinigai, o jaunesnius moksleivius labiau motyvavo kauliukai, nors jie kainavo labai nedaug.

      Svarbu apskaičiuoti, kiek ir kaip apdovanoti vaikus, atsižvelgiant į jų amžių ir poreikius. Pradinių klasių mokiniams tai gali būti žaislai arba bendra kelionė į vandens parką. Paaugliams tai yra pinigai, nes jiems svarbu, kad galėtų patys priimti sprendimus.

      4. Siekite pinigus su darbu

      Kai kurie žmonės moka vaikams už tai, kad jie valytųsi dantis ar tvarkytųsi. Tačiau suaugusieji už tokius pačius veiksmus negauna atlygio - jie turi dėl to stengtis. Todėl vaikams turėtų būti mokama tik už sąlyginį "darbą", kad pinigai būtų siejami su darbu, o ne su savirūpos įgūdžiais.

      5. Paaiškinkite, kaip valdyti pinigus ir iš kur jie atsiranda

      Nuo pradinių klasių amžiaus duokite vaikui kišenpinigių, įskaitant atlygį už pažymius ar pagalbą namuose. Kartu žaiskite "Monopolį" ar kitus finansinius žaidimus. Pasikalbėkite apie tai, iš kur gaunate pinigų ir kaip juos naudojate.

      Buvusi pradinių klasių mokytoja Joanne Krohn siūlo vaikams sudėti pinigus į tris stiklainius: vieną - išlaidoms, kitą - taupymui ir trečią - labdarai. Geriausia vaiką nuo mažens mokyti negyventi nuo algos iki algos.

      Nepriklausomai nuo to, ar vaikams skirsite materialinius apdovanojimus, nepamirškite ir nematerialių. Nuoširdūs žodžiai, tokie kaip "Oho, kaip gražiai nupiešei!" arba "Tu jau toks didelis ir savarankiškas, kad be jokio priminimo susidėjai kuprinę į mokyklą!", tikrai įsimins jūsų vaikui. Pritarimo ir meilės jausmas svarbus bet kuriame amžiuje.

      Skaityti komentarus