°C
      2019 08 26 Pirmadienis

      Stresas ir mityba: Ar dažnai jaučiate įtampą?

      Nuotrauka: Pixabay nuotr.

      2019-08-14 08:00:00

      Nesibaigiantis stresas tapo daugelio kasdienybe, nes turime suderinti darbą, santykius, poilsį ir pramogas. Norėdami pagerinti sveikatą bei savijautą, paprastai stengiamės suderinti šiuos dalykus ir sumažinti stresą. Mes taip pat bandome prioretizuoti savo poreikius ir dažniau sakyti „ne“, skirti laiko meditacijai ar miegui.

      Nepaisant mūsų pastangų, kartais patenkame į situacijas, kurios nepriklauso nuo mūsų, todėl patiriame traumą ar ilgą laiką jaučiame įtampą.

      2011 metų vasarį, galingas žemės drebėjimas sudrebino Naująją Zelandiją ir nusinešė 185 žmonių gyvybes. Šimtai žmonių prarado namus, o kai kurie negalėjo jų atstatyti, nes žemė tapo nestabili. Miesto gyventojai vėliau turėjo iškęsti mažesnius žemės drebėjimus. 

      Bendruomenė stengėsi, kiek tik galėdama, padėti vienas kitam, o Canterbury universiteto mokslininkai nusprendė išsiaiškinti, ar galima padėti gyventojams, sumažinus patiriamo streso kiekį. Remiantis  Ames and McCann teorija, jie atliko tyrimą, kad išsiaiškintų, ar mikroelementai galėtų padidinti žmonių atsparumą stresinėse situacijose ir sumažinti potrauminio streso sindromo vystymąsi.

      90 suaugusių žmonių, kurie jautė didelį nerimą ir stresą praėjus 2-3 mėnesiams po galingo žemės drebėjimo, buvo atsitiktinai suskirstyti į vieną iš grupių:

      Didelės multivitaminų/mineralinių medžiagų papildų dozės

      Mažesnės multivitaminų/mineralinių medžiagų papildų dozės*

      „Berocca“ (B vitaminai)

      *Vis tiek šiek tiek didesnės nei paprastai aptinkamų papildų vaistinėse

      Jie pildė anketas apie stresą, nerimą, depresiją bei potrauminio streso sindromo simptomus tyrimo pradžioje bei vieną kartą per savaitę tyrimo metu, kuris truko 4 savaites. Ketvirta ne atsitiktinė grupė iš bendruomenės nevartojo jokių papildų, tačiau užpildė tą pačią anketą prieš ir po intervencijos.

      Visų trijų papildų grupių dalyvių simptomai per keturias savaites ženkliai pagerėjo. Po tyrimo grupė, kuri vartojo didesnes papildų dozes, teigė, jog jų savijauta geresnė, jie turi daugiau energijos ir mažiau nervinasi ne „Berocca“ grupė. Jaučiamo nerimo skirtumas tarp grupių buvo ženklus: 52 proc., vartojusių dideles papildų dozes, teigė, jog jaučiasi geriau ar net daug geriau, lyginant su 17 proc., vartojusių „Berocca“.

      Tuomet gydomų grupių rezultatai buvo palyginti su kontroline grupe, kuri negėrė papildų. Tyrimo pradžioje 65 proc. dalyvių iš gydomųjų grupių pasireiškė potrauminio streso sindromo požymiai, o intervencijos pabaigoje skaičius sumažėjo iki 19 proc. Kontrolinėje grupėje potrauminio streso sindromo simptomai pasireiškė 44 proc. dalyvių, o tyrimo pabaigoje – 48 proc.

      Panašius rezultatus pateikė ir kitas tyrimas, kuris tyrė žmones, po potvynio Albertoje, Kanadoje 2013 metais. Dalyviai atsitiktinai buvo priskirti vienai iš trijų grupių: plataus spektro multivitaminų/mineralų papildai, B vitaminų kompleksas ar D vitaminas. Per 6 savaites visų grupių dalyviai pasijuto ženkliai geriau. Multivitaminų/mineralų ir vitamino B grupių simptomai pastebimai sumažėjo, lyginant su vitamino D grupe.

      Tokie atradimai verčia susimąstyti, ar mūsų smegenys gauna pakankamai mikroelementų, kai jaučiame įtampą?

      Vitaminai ir mineralai yra be galo svarbūs smegenims. Mūsų smegenys reikalauja tuzino mikroelementų tam, kad galėtų gaminti ir metabolizuoti įvairius junginius, pavyzdžiui, serotoniną ar dopaminą. Pasak McCann and Ames, stresas padidina mikroelementų poreikį, kuris gali tapti svarbesnisnei kiti biologiniai poreikiai.

      Jei pastoviai stresuojate, jaučiate įsitempę, pagalvokite, ar jūsų smegenys gauna visko, ko joms reikia, kad jūs žydėtumėte? 

      Skaityti komentarus