°C
      2019 10 21 Pirmadienis

      Mitybos konsultantas Paulius Paulauskas: Pasaulinio lygio atletai renkasi augalinę mitybą

      Nuotrauka: Asmeninis archyvas

      Autorius: Loreta Fokienė
      2019-03-10 13:00:00

      Su mitybos konsultantu Pauliumi Paulausku susitikau paskatinta savo 11-mečio sūnaus. Vytautas jau kuris laikas labai domisi ne tik sportu, bet ir sveika mityba, žmogaus kūne vykstančiais procesais. Jam svarbu žinoti, kaip maitintis teisingai, kad organizmas gautų visas reikiamas medžiagas. Ypatingai, kai jis dar auga. Nepajėgdama atsakyti į visus sūnui kylančius klausimus nutariau jį suvesti su specialistu, kuris tikrai profesionaliai viską paaiškins. Nesuklydau. Sūnus gavo savo atsakymus, o tuomet atėjo ir mano eilė pabendrauti su Pauliumi. 

      Pauliau, papasakok daugiau apie save: esi ne tik veganas, tačiau ir mitybos konsultantas. Kaip prasidėjo Tavo kelias ir kaip keitėsi savijauta?

      Taip, jau beveik 3 metai esu veganas, maitinuosi tik augalinės kilmės maistu. Tai reiškia, jog nevartoju mėsos, žuvies, pieno, produktų, kiaušinių. Taip pat neišnaudoju gyvūnų kitoms reikmėms patenkinti. Atsakingai renkuosi rūbus, kosmetiką. Nevaikštau į cirkus, zoologijos sodus ar kitas vietas, kur gyvūnai išnaudojami pramogai.

      Prasidėjo viskas nuo to, kai prieš daugiau nei 3 metus vykdžiau įvairius iššūkius po 21 dieną. Yra tokia teorija, jog per tiek laiko susiformuoja įprotis. Tai būtent tuo laikotarpiu išbandžiau įvairius iššūkius: šaltą dušą, bėgiojimą, meditaciją. Tačiau norėjosi kažko daugiau ir išmėginti tai, ko visiškai gyvenime nebuvau daręs, tad nusprendžiau 21 dieną pagyventi be mėsos produktų. O tai labiausiai paskatino tuo metu geras draugas, kuris jau buvo vegetaras. Pastebėjau, kad jam netrūksta jėgų ir energijos net ir atsisakius gyvūninės kilmės produktų. Tad šio iššūkio laikytis buvo gana lengva. Tiesiog valgiau daugiau kitų gyvūninės kilmės produktų, nes tikėjau mitu apie baltymus, o tuo metu labai aktyviai sportavau sporto salėje, tai bijojau pritrūkti baltymų, kad ir kaip juokingai tai dabar skamba… 

      Na ir ką -  po šio bandymo mėsos daugiau nebevalgiau gyvenime ir tuo pačiu pradėjau ieškoti daugiau žinių. Esu visuomenės sveikatos specialistas, todėl jau turėjau sukaupęs žinių apie mitybą, rūpėjo ar man nepritrūks maistinių medžiagų. Pradėjau domėtis, kuo galėčiau pakeisti mėsą ir radau daug informacijos. Tuo metu universitete šių žinių dar negavau, nes dėstė, kad gyvūniniai produktai mums būtini. Tačiau domėdamasis plačiau sužinojau, kad jie tikrai nėra būtini, o kaip tik žalingi ir sukelia pagrindines lėtines ligas: vėžį, širdies ir kraujagyslių ligas, diabetą, osteoporozę. 

      Gilindamas žinias ir išmokdamas naujų receptų per pusę metų atsisakiau visų gyvūninės kilmės produktų. Kaip ir daugumai, sunkiausia buvo atsisakyti pieno produktų, o ypatingai sūrio. Tai nutinka dėl sūryje esančio kazeino didelės koncentracijos. Jis sukelia priklausomybę. Tokią stiprią priklausomybę kaip opiatai. Karvė išskirią šią medžiagą, kad prijaukintų veršiuką prie savęs. Bet, kaip matome, pripranta ne tik veršiukai, bet ir žmonės.

      Taip ir prasidėjo mano kelias link veganiško gyvenimo būdo. Labai užsikabinau ir pradėjau domėtis kaip galėčiau skleisti šią žinutę labiau. Sužinojau, jog šis gyvenimo būdas ne tik apsaugo nuo ligų, tačiau padeda išsaugoti ekologiją, nes sunaudoja mažiau žemės resursų, neprisideda prie žiauraus ir nereikalingo gyvūnų žudymo. Ieškojau priemonių kaip geriausiai galėčiau aktyviai užsiimti žinių skleidimu ir interneto pagalba pradėjau dalintis įvairiais įrašais socialiniuose tinkluose. Buvau Lietuvos veganų feisbuko grupės administratoriumi, kur buvo tikrai įdomi patirtis.

      Prisidėjau prie Vegfest festivalio paskaitų programos organizavimo. Šių metų birželį ne tik vesiu renginį, bet kartu su savo mergina skaitysiu paskaitą apie veganizmo ir augalinės mitybos mitus. Per šią veiklą susipažinau su daug pasaulinio lygio mitybos specialistų ir aktyvistų. O labiausiai mane įtraukė mitybos specialisto veikla, per kurią padedu žmonėms maitintis subalansuotai augalinės kilmės maistu. Nors šioje veikloje esu gana naujas, veiklą oficialiai vystau metus laiko, bet stengiuosi tobulėti ir gilinti žinias. Internete vystau savo projektą Inovatyvi mityba, bei konsultuoju Kaune sporto klube Fankas. 

      Augalinę mitybą dažniau renkasi jauni žmonės. Kaip manai, kodėl vyresniems sunkiau keisti savo meniu ir požiūrį? 

      Jauni žmonės labiau renkasi šią mitybą ir gyvenimo būdą, nes jie yra daug lankstesni. Tai galioja bet kuriai sričiai, ne tik mitybai. Jokiu būdu nenoriu sukritikuoti vyresnio amžiaus žmonių, kurių irgi teko pažinti su platesniu požiūriu. Bet jaunimas daug lengviau pakeičia mitybos įpročius, pradeda patys domėtis informacija ir dažnai net įkvepia kitus žmones keistis. Vyresni žmonės ryžtasi pokyčiams dėl ligos, nes jau ir dabar, bent užsienyje, gydytojai rekomenduoja šią mitybą esant diabetui, siekiant sumažinti blogo cholesterolio kiekį. Rezultatai jaučiami po kelių dienų. Mūsų šalyje dar sklando labai daug mitų, ypač tarp žmonių, kurie nesidomi plačiau. Galiu visus nuraminti, visos pasaulinio lygio organizacijos pripažįsta šią mitybą tinkama visoms amžiaus grupėms. Tiesa, jeigu esate virš 50 metų, patarčiau pereiti palaipsniui per kelių mėnesių periodą, nes turi persitvarkyti visa žarnyno mikroflora. Bei neišsigąskite, jei keičiant mitybą atsiranda galvos skausmai. Taip nutinka dėl vykstančios detoksikacijos. Gali būti ir kitų simptomų, pavyzdžiui pilvo pūtimas, nes įtraukus daugiau augalinio maisto, gaunate daugiau skaidulų ir organizmui reikia laiko prisitaikyti.

      Ar sportuojančiam žmogui tinka augalinė mityba? Kuo jis turėtų praturtinti savo dienos racioną?

      Visiškai tinka, net rekomenduotina. Kūnas daug greičiau atsistato po fizinio krūvio, nes tik augaliniame maiste yra toks didelis kiekis antioksidantų, fitochemikalų, mineralų, vitaminų. Dėl to šią mitybą renkasi vis daugiau pasaulinio lygio atletų, tokių kaip kaip Kyrie Irving, Leo Messi, Venus Williams, Rich Roll, David Haye, Patrik Baboumian ir kiti. Greitu metu turėtų pasirodyti naujas dokumentinis filmas The Game Changers.

      Svarbiausia, į ką turėtų kreipti dėmesį aktyviai sportuojantys žmonės, tai didesnis kalorijų suvartojimas. Pradžioje gali atrodyti, jog yra suvalgoma pakankamai daug maisto, bet gali būti kalorijų trūkumas. Kadangi augalinis maistas yra mažiau kaloringas ir užima daugiau vietos skrandyje, jis greičiau virškinamas ir jo suvalgyti reikia daug labiau. Jei kalbėti apie baltymus, kurie taip išaukštinti tarp sportininkų, jums jų tikrai nepritrūks, jeigu suvartosite pakankamai kalorijų pagal savo kūno svorį ir aktyvumą. Tačiau tam, kad būtų gautos visos būtinosios amino rūgštys, reikėtų valgyti kuo įvairesnį maistą. Įtraukite tokius baltymingus produktus kaip bolivinė balanda, grikiai, pupelės, ankštiniai, riešutai, sėklos, tofu.

      Baltymų kiekis sportuojančiam turėtų būti nuo 0,9 g / kg iki 1,6 g / kg  maksimaliai. Pagrindą augalinės kilmės maisto sudaro angliavandeniai, kurių reikės suvalgyti tikrai daug. Tai vaisiai, kruopos ir kiti jau išvardinti produktai. Dėl mikro medžiagų trūkumo tikrai nereikia pergyventi, nes augalinis maistas jų turi pilna. Tačiau kaip ir visiems žmonėms būtina vartoti vitaminus D2 ir B12, kurių trukumą jaučia ir didžioji dalis visavalgių.

      Jeigu aktyviai sportuojate, susidarykite sau mitybos planą arba kreipkitės į specialistus, kurie gali jums padėti. Planuokite savo valgius, gaminkitės visai dienai. Tai padės neužkandžiauti perdirbtu maistu ir surinkti reikiamą maistinių medžiagų kiekį. Jokie kiti papildai tikrai nėra būtini, tiesiog valgykite subalansuotai, kuo mažiau apdirbtą maistą ir kuo įvairiau.

      Dar labai gajūs mitai, kad atsisakius mėsos, žuvies, pieno produktų ims trūkti geležies, kalcio, baltymų, kitų žmogui būtinų maisto medžiagų. Ką atsakytum skeptikui?

      Taip, šie mitai vis dar yra populiarūs, nes juos skleidžia ne tik mitybos pagrindų neturintys  žmonės, bet ir turimų žinių neatnaujinantys mitybos specialistai ar gydytojai.

      Nėra pasaulyje jokių tyrimų, kurie būtų užfiksavę baltymų trūkumą. Dėl to tikrai nereikia pergyventi jeigu surinksite pakankamai kalorijų ir valgysite įvairiai. Teigiama, jog daugiausia kalcio galima gauti iš pieno, bet šis produktas kaip tik rūgština organizmą, ir šalyse, kur pieno suvartojama daugiausiai, yra labiausiai sergama osteoporoze. Puikūs kalcio šaltiniai žalios lapinės daržovės, sezamo sėklos/tahini, migdolai, tofu, apelsinai, chia sėklos, burnočių sėklos, brokoliai. Geležies trūkumas labiau jaučiamas tarp moterų, tačiau ir joms galima išvengti šio trūkumo geležies turinčius produktus valgant kartu su C vitaminą turinčiu maistu. Tai padidina geležies pasisavinimą iki kelių kartų. Geležimi turtingi produktai: kakava, pupelės, spirulina, moliūgų sėklos, žirniai, špinatai, ankštiniai. Vienintelės medžiagos, kurias reikėtų įsigyti papildų formoje būtų D2 ir B12. Jeigu nevartojate jūržolių, dar reikėtų įsigyti jodo. O nėščiosioms, žindyvėms ir vaikams dar patarčiau augalinio omega 3 papildo dėl saugumo, jei jų organiozmas neperdirba augalinio ALA į EPA ir DHA rūgštis.

      Prasidėjus pavasariui ne vienas skundžiasi suprastėjusia savijauta. Kaip patartum pradėti rytą ir maitintis dieną, kad žmogus jaustųsi žvalus, energingas, aktyvus?

      Suprastėjusia savijauta žmonės skundžiasi dėl to, kad per mažai laiko leidžia gryname ore, jų mityba nesubalansuota, mažas fizinis aktyvumas. Rytą rekomenduočiau pradėti kaip ir pats darau: kvėpavimo pratimai, mankšta ir tempimo pratimai, šaltas dušas. Rekomenduočiau, jei įmanoma,  ryte į darbą eiti pėsčiomis, per pietų pertrauką taip pat pavaikščioti. Jeigu nesportuojate ir dirbate sėdimą darbą, būtinai reikėtų ir daugiau judėjimo įtraukti. Rytais geriausiai tinka žalias kokteilis, dienos metu - troškiniai, trintos sriubos, košės. Užkandžiams - vaisiai, salotos, riešutai, sėklos.


      Ne paslaptis, kad ir veganų tarpe yra nesveikai besimaitinančių. Etinis požiūris dar negarantuoja sveikatos. Kokie produktai, Tavo nuomone, yra nesveikiausi ir ko reiktų ne tik vengti, tačiau ir visai atsisakyti? 

      Taip, tarp veganų pilna tokių žmonių, kuriems jų sveikata nerūpi, ir jie garsiai tik kalba apie meilę gyvūnams. Nenoriu jų kritikuoti, bet pirma bent jau pasistenkite maitintis sveikiau ir negadinkite šio judėjimo vardo nusilpusia sveikata. O nesveikiausi produktai - daug rafinuoto cukraus turintys produktai, kvietinių miltų gaminiai. Tai yra pagrindiniai nutukimą sukeliantys produktai, nes jie sukelia priklausomybę, jų norisi vis daugiau ir iš jų negaunama jokių maistinių medžiagų. Dar rekomenduočiau vengti rafinuotų ir palmių aliejų, o kitų šalto spaudimo aliejų kaip linų sėmenų, kanapių tik minimalius kiekius - 15 ml per dieną. Pagrindas kai Norint maitintis sveikiau svarbu atrasti laiko gamintis maistą pačiam, net jeigu tai ir nebus patys sveikiausi ingridientai, bet tai tikrai bus sveikiau, negu perkant jau paruoštą maistą, kuriame pilna konservantų, ir dažniausiai jis gaminamas iš pigiausių produktų.

      Vis labiau populiarėja žalieji kokteiliai. Tačiau ir juos gamindami galime pridaryti klaidų. Kokios jos ir kaip vis tik teisingai reikia derinti produktus?

      Taip, žalieji kokteiliai yra nuostabus maistas, ypač rytui tikra energijos bomba. Apie maisto derinimą yra daug skirtingos informacijos, tačiau faktas, jog kuo daugiau skirtingų produktų valgote, tuo mažiau iš jų pasisavinama maisto medžiagų. Maistinius kokteilius geriausia gerti ant tuščio skrandžio.
      Kokteilio sudėtis turėtų būti tokia:

      • saldus vaisius, geriausia vienos rūšies, pvz. bananas, mangas, kriaušė;
      • žalios lapinės daržovės: kale, špinatai, gražgarstės, sultenė (žalumynų kurių reikėtų per parą 100 g suvartoti, jų skonis nėra ypač skanus, tai per kokteilius lengvai galima suvartoti reikiamą kiekį);
      • trintos sėklos: chia, linų sėmenys, kanapės (jos yra būtinos dėl omega 3);
      • galima dar pridėti super maisto, tokio kaip kakava, spirulina, maca ar kitų miltelių.

      Vietoj skysčių geriausia rinktis vandenį arba augalinį pieną. Bet jokiu būdu ne karvės pieną, kurio negalima maišyti kartu su vaisiais, nes tai sukels puvimo procesus skrandyje.

      Žalius kokteilius galima įpratinti gerti vaikus. 

       Ačiū už pokalbį.

      Jei Jums dar liko klausimų, galite juos užduoti tiesiai Pauliui jo feisbuko puslapyje Inovatyvi mityba.

       

      Skaityti komentarus