2024 04 25 Ketvirtadienis

80 milijonų metų senumo titanozauro kiaušinyje paleontologai atrado puikiai išsilaikiusį embrioną (FOTO)

2020-09-18 08:00:00

Visai neseniai paleontologai atrado puikiai išsilaikiusį kiaušinį. Jis buvo rastas titanozaurinių zauropodų lizde, Patagonijoje, Argentinoje. Manoma, jog šie gyvūnai toje vietoje gyveno prieš 80 milijonų metų, kreidos periodu. Mokslinkai skelbia, jog viename iš kiaušinių pavyko rasti beveik visiškai sveiką embriono kaukolę. Pagal surinktus duomenis paleontologai sugebėjo nustatyti, jog šie gyvūnai turėjo stereoskopinį regėjimą. Taip pat jaunikliai savo galvos priekyje turėjo pailgą ragą, kuris augant išnykdavo.

„Šis egzempliorius yra pirmasis zauropodo zauropodomorfo 3D embriono vaizdas.“ teigia vienas iš straipsnio autorių, Pavol Jozef Šafárik universiteto mokslininkas, Dr. Martin Kundrat.

„Pats įdomiausias atradimas – pati galvos forma. Ji leidžia mums daryti išvadas, jog šių milžiniškų dinozaurų jaunikliai gyvenimo pradžioje gyveno visai kitokiomis salygomis, nei jų tėvai.“

„Deja, šie embrionai šiek tiek skiriasi savo forma nuo tų zauropodų jauniklių, kuriuos radome Auca Mahuevo teritorijoje, Patagonijoje. Gali būti, jog tai yra visiškai kita dinozaurų rūšis.“

„Labai retai nutinka taip, jog dinozaurų embrionai būtų randami kiaušinyje,“ teigia straipsnio bendraautorius, Mančesterio universiteto mokslininkas, Dr. John Nudds.

„Įsivaizduokite didžiulius Juros periodo parko zauropodus. Dabar pabandykite įsivaizduoti vos poros centimetrų ilgio jų mažytes kaukolytes, kurios vis dar yra kiaušinyje.“

Dr. Kundrat ir Dr. Nudds kartu su savo kolegomis naudojosi vaizdo technologija, vadinama sinchrotonų mikrotomografija tam, jog galėtų pamatyti vidines dinozauro embriono kaulų, dantų ir mikštųjų audinių struktūras.

Šie vaizdai leido mokslininkams pamatyti kai kurias paslėptas detales, pavyzdžiui, mažus dantukus, vis dar gulinčius dinozauriukų žandikaulių kišenėlėse.

scinews nuotr.

Taip pat mokslininkai rado dalį išlikusių kalcifikuotų embriono smegenų bei šiek tiek smilkininio raumens.

Remiantis šiomis vizualizacijomis mokslininkai rekonstravo labiausiai tikėtiną dinozauriukų išvaizdą ritimosi iš kiaušinio metu.

Tyrinėtojai padarė išvadą, jog šie gyvūnėliai iš kiaušinio prasikaldavo rago, esančių kaukolės priekyje, pagalba, o ne sukaulėjusiu „kiaušinio dančiu“.

Nustatyta, jog dinozuriukai naudodavo kiaušinio lukšte esantį kalcį dar prieš išsiperint.

Taip pat pastebėta, jog titanozauriukai išsirisdavo su vienu, laikinu, ragu, įtrauktomis nosies landomis ir ankstyvu gebėjimu regėti.

„Mūsų atradimai parodė, jog šie sutvėrimai ankstyvuoju savo gyvenimo periodu atrodė visai kitaip, nei tikėjomės,“ teigia Dr. Nudds.

scinews nuotr.

„Jų kaukolės – veido struktūra buvo unikali ir kito viso brendimo metu, kol susiformuodavo galutinė, suaugusio zauropodo kaukolės forma.“

„Dalis embrionų kaukolės buvo įgijusi rago formą, suteikdama jiems ilgą nosį arba ragą, todėl jie turėjo atrodyti šiek tiek keistai.“