2024 04 26 Penktadienis

Kaulų išskiriamas hormonas gali padėti pasprukti nuo pavojų

2019-09-15 08:00:00

Adrenalinas. Žodis, asocijuojamas su veikla, kuri priverčia širdį plakti greičiau ar išgąsčiu. Tačiau naujas tyrimas parodė, kad streso atveju adrenalinas nėra toks svarbus,kaip kitas hormonas, kuri išsiskiria iš mūsų kaulų.

Mūsų skeletas yra kur kas daugiau nei tik kūno atrama, teigia genetikas Gérard Karsenty iš Kentukio universiteto. Mūsų kaulai išskiria baltymą, vadinamą osteokalcinu, kuris buvo atrastas 1970-aisiais. Pagrindinė jo funkcija - atkurti kaulų vientisumą. 2007 metais G. Karsenty bei jo kolegos atrado, kad šis proteinas atlieka hormono funkciją ir padeda išlaikyti pastovų cukraus kiekį kraujyje bei deginti riebalus. Vėliau jie išsiaiškino, jog hormonas vyresnio amžiaus pelėse bei žmonėse palaiko smegenų funkciją, fizinę būklę ir gerina atmintį. Atradimas privertė mokslininką iškelti hipotezę, jog stuburinių gyvūnų skeletas atsirado tam, kad apsaugotų juos nuo pavojų.

Naujas tyrimas patvirtino hipotezę. Mokslininkai dirbtinai sukėlė stresą pelėms, panaudodami elektros šoką bei lapės šlapimas, kurio kvapas sukelia pelėms baimę. Vėliau tyrėjai išmatavo osteokalcino gyvūnų kraujyje kiekį.

Per 2-3 minutes osteokalcino kiekis pelių organizmuose paketurgubėjo. Klasikiniai stresoriai

sukelia panašų efektą: kai tyrėjai paprašė savanorių viešai kalbėti prieš auditoriją, osteokalcino kiekis taip gerokai padidėjo.

Po to G. Karsenty bandė išsiaiškinti, ar osteokalcinas būtinas faktorius, iššaukiantis kovinę būseną - nevalingą organizmo reakciją į pavojų. Šios būsenos metu padidėja pulsas, kvėpavimo dažnis bei cukraus kiekis kraujyje; ši būsena suteikia papildomos energijos sprukti. Kuomet mokslininkai sukūrė genetiškai modifikuotas peles, kurios negalėjo išskirti osteokalcino, graužikai beveik nereagavo į dirgiklius. Paprastai vos vienos osteokalcino injekcijos pakanka, kad pelėse įsijungtų kovinė parengtis.

Tirdami sąryšį tarp graužikų smegenų ir skeleto, mokslininkų komanda rado, kaip osteokalcinas iššaukia kovos būseną. Kai smegenų regionas, vadinamas migdolu aptinka pavojų, jis paskatina kaulų ląsteles - osteoblastus - į kraujotaką išskirti osteokalciną. Tuo tarpu osteokalcinas sumažina parasimpatinių nervų galūnėlių aktyvumą, kurios mažina širdies susitraukimų bei kvėpavimo dažnį. Ta sužadina simpatinę nervų sistemą ir iššaukia kūno atsaką į stresą, įskaitant adrenalino išsiskyrimą, aiškino G. Karsenty.

Atradimai rodo, kad osteokalcinas - ne adrenalinas - yra pagrindinis, faktorius, iššaukiantis kovinę kūno parengtį. Jie taip pat paaiškina, kodėl graužikai, kurių antinksčiai buvo pašalinti arba žmonės, kurie išskiria per mažai adrenalino, nes serga tam tikromis ligomis, vis tiek patiria stiprų atsaką į stresą.

Tyrimas yra be galo svarbus, nes patvirtina hipotezę, jog kaulai išsivystė tam, kad gyvūnai galėtų pasprukti nuo plėšrūnų bei kitų pavojų, teigė Patricia Buckendahl, kaulų fiziologė, kuri nebuvo įsitraukusi į tyrimą. P. Buckendahl pateikė pirmuosius įrodymus, kad osteokalcinas žiurkėse veikia kaip streso hormonas, tačiau niekas į šią idėją nežiūrėjo rimtai. Tuo metu ji sakė: “Aš visuomet sakiau, jog kaulai yra kur kas daugiau nei tik kalcio saugykla.”

Eugenija 2019 15 09 08:28