°C
      2024 03 29 Penktadienis

      Iproject: izraelietiškos inovacijos žada perversmą pradinio ugdymo srityje

      Nuotrauka: A. Guogos iliustracijos

      Autorius: Aurimas Guoga
      2019-02-04 15:00:00

      Izraelis – iššūkis lietuviams, siekiantiems veiksmingiau plėtoti šiuolaikinius įgūdžius 

      Lietuva sėkmingai mezga verslo ryšius su Izraelio pažangiųjų technologijų sektoriaus įmonėmis, bendradarbiauja kibernetinio saugumo srityje, eksportuoja į Izraelį aukštos pridėtinės vertės produktus, kaip antai vaistus. Lietuvos Respublikos ministras pirmininkas Saulius Skvernelis vizito Izraelyje metu sakė, kad mūsų šalis itin suinteresuota plėtoti bendradarbiavimą su žydų valstybe inovacijų ir pažangiųjų technologijų srityje – jas bendrai kurti ir tobulinti.

      Izraeliečiai taip pat palankiai vertina lietuvius ir domisi įvairiomis praktinėmis galimybėmis: ar mūsų mokslininkai ir verslininkai suburs pakankamai gabių ir kūrybingų žmonių, kurie sėkmingai įsilietų į tarptautines komandas, kuriančias naujas technologijas? Kamuolys dabar mūsų pusėje, o atsakymas į šį klausimą priklauso nuo to, ar sugebėsime pakankamai veiksmingai atverti savo žmogiškąjį potencialą – ugdyti veržlias ir kūrybingas asmenybes, pasižyminčias ateities verslui būtinais įgūdžiais. Tikrasis mūsų iššūkis susijęs su švietimu.

      Izraelietiškos inovacijos švietime

      Izraelio lyderiai dėmesį į švietimą atkreipė dar inovacijų revoliucijos pradžioje. Valstybė ir verslas padeda asmenims ir organizacijoms, plėtojantiems šiuolaikinius įgūdžius, kaip antai: gebėjimą pasiekti užsibrėžtų tikslų, bendradarbiauti su kitais žmonėmis, kelią pastojusioms kliūtims atrasti kūrybinių sprendimų ir kt. 

      Praėjusį dešimtmetį buvęs Izraelio prezidentas litvakas Shimonas Peresas įpareigojo grupelę švietimo projektų atstovų sukurti tokią švietimo programą, kurią taikant:

      - pagerėtų esminiai žmogaus gebėjimai, neatsižvelgiant į jo amžių, lytį, socialinę padėtį, iš kokios šalies atvykęs;

      - šių tikslų pavyktų pasiekti per pakankamai trumpą laiką ir

      - už prieinamą kainą.

      Valstybinis užsakymas paskatino plėtoti žmogiškojo potencialo technologijas. Susibūrė kūrybinės sprendimų paieškos grupės, kurias sudarė įvairių sričių mokslininkai, švietėjai, personalo vadybininkai ir rabiai. Tikriausiai net nereikia ir sakyti, kad šios kūrybinės grupės atrado labai įdomių sprendimų, kurie netrukus virto švietimo projektais ir pradėjo neįtikėtinais šuoliais didinti kūrybines izraeliečių visuomenės galias.

      Žydai siekia pasaulinio švietimo perversmo

      Savo laiku žydai susitelkė į bankininkystę, žiniasklaidą, kino pramonę, pastaruoju laiku į informacinių technologijų verslą. Paprastai išskirtinis žydų susidomėjimas viena ar kita verslo sritimi paverčia ją prestižine visame pasaulyje. Tarkim, šiandien Izraelis daugiausia dėmesio skiria tokioms sritims kaip kompiuterinė rega, balso atpažinimas, skydas nuo raketų. Neišvaikščioti plotai dabar kaitina technologijų entuziastų vaizduotę, svajotojai pakeisti pasaulį būriais traukia ten ieškoti šiuolaikinės aukso gyslos. 

      Panašu, kad sekanti sritis, kur izraeliečiai užsimojo įvykdyti perversmą, – tai žmogiškasis potencialas švietimo srityje. To jie siekia ne vien Izraelyje, bet vis labiau ir pasauliniu mastu. Pavyzdžiui, Jeruzalėje įsikūręs Iproject Education save vadina „pasauliniu sprendimų projektu“ (Global Solution Project). Žmogiškąjį potencialą ugdantys izraelietiški švietimo projektai sudaro atstovavimo sutartis visame pasaulyje – pradedant JAV ir baigiant Vietnamu. Džiugu, kad lietuviai atsidūrė tarp pirmųjų ir jau į Lietuvą pakvietė dvi tokias švietimo technologijų bendroves kaip Michael Project ir Iproject Education. Apie pirmąją bendrovę „Minfo“ jau rašė, o Iproject , panašu, mus privers iš naujo įvertinti pradinio ugdymo reikšmę visoje švietimo sistemoje, taip pat ir visa tai, kas vyksta mažųjų vaikų klasėje.

      Iproject Education: pakeisi klasę – pasikeis viskas

      Šio metodo kūrėjai pagrindinį dėmesį sutelkė į vaidmenų psichologiją. Puikiai žinome, kaip keičiasi žmogaus elgesys, atsižvelgiant į jo vaidmenį esamu metu. Pasak projekto vadovo Davido Botrashvilio, kad pasikeistų visa santykių klasėje dinamika, pakanka, jog mokytojas kitaip pažvelgtų į savo vaidmenį klasėje. Svarbiausia – įtikinti mokytoją, kad jis gali būti įkvepiantis pavyzdys visiems savo mokiniams ir, žinoma, parodyti, kaip tai padaryti. Pasiekti, kad mokiniai pradėtų tavim žavėtis, anot D. Botrashvilio, yra įkandama užduotis bet kuriam mokytojui.

      Iproject vadovas Davidas Botrashvili


      Iproject komanda įsitikinusi, kad pagrindinę vietą švietime turėtų užimti pradinė mokykla. Čia formuojasi asmenybės pagrindai, susidėlioja vertybių pamatas, mokinio požiūris į mokslus ir savo vietą gyvenime. Deja, neretai tiek Izraelyje, tiek kitose šalyse pradinis ugdymas yra tarsi apleistas pavainikis. Pradinukų mokytojai dažnai nesulaukia tinkamo įvertinimo:  mažųjų mokinių tėvai juos atvirai kaltina dėl savo vaikų nesėkmių moksluose, įsijautę aiškina kaip mokyti jų vaikus. Tai žlugdo pradinių klasių mokytojų motyvaciją, pasitikėjimą savo jėgomis – jie nebegali būti įkvepiantys pavyzdžiai savo mokiniams. Tad švietimo krizė niekur kitur nėra tokia ūmi kaip pradinėje mokykloje. O jeigu taip, kodėl spręsdami švietimo bėdas daugiausia dėmesio skiriame padariniams, o nesistengiame pakloti tinkamus pamatus?

      Gelbėjimosi ratas mokytojui

      Žinoma, startuolio Iproject veikla neapsiriboja pradiniu ugdymu. Daug jėgų ir laiko skiriama sprendimams, kuriais siekiama padėti mokytojams: kaip sudrausminti vaikus, kaip pastebėti vidines kliūtis, trukdančias vaikui mokytis, kaip sudominti ir įtraukti visus iki vieno klasės mokinius, galų gale – kaip sėkmingai kartu mokyti vaikus, kurių temperamentai ir poreikiai pakankamai skirtingi, pavyzdžiui, kaip į bendrą klasės darbą įtraukti vaikus, turinčius dėmesio sutrikimą?

      Pirmiausia, aišku, mokytojas gali griebtis skirtingų vaidmenų metodo, kuris padeda susišnekėti su įvairių gabumų, charakterių ir poreikių vaikais. Antra, didelis dėmesys klasės aplinkai – spalvoms, suolų išdėstymui, sienų dekoracijoms ir kitiems interjero elementams. Iproject  vadovaujasi išsamiais tyrimais, kaip įrengti klasę ir sukurti tinkamą mokymosi aplinką.

      Taip pat ypatingą dėmesį bendrovė skiria mokomųjų sąsiuvinių dizainui. Sąsiuviniai turi būti kokybiški, padėti pradinukui gerinti rašyseną, nes kaip rodo tyrimai, rašysena smarkiai veikia vaiko charakterio savybes, tad išmokę jį gražios rašysenos, atliksime neįkainojamą paslaugą jo brandai.

      Vien pakeitus sąsiuvinius į bendrovės rekomenduojamus, pasak Iproject  vadovo Davido Botrashvilio, klasės pažangumo rezultatai padidėja maždaug dešimtadaliu. Tačiau svarbiausia, kad šių sąsiuvinių naudojimas turės ilgalaikės įtakos vaiko raidai: gražiai rašyti mokantys vaikai yra stabilesnio temperamento, geba ilgiau išlaikyti dėmesį, susitelkti į tikslą.

      Pažintinis vizitas – balandžio pabaigoje

      Švietimo startuolis Iproject neslepia savo pasaulinių ambicijų. Jo žmogiškojo potencialo inovacijos jau įžengė į JAV ir Vokietiją, šiuo metu pradėtos derybos dėl atstovavimo Prancūzijoje, Kinijoje. Taigi bendrovės dėmesys Lietuvai yra mūsų ypatinga galimybė vieniems pirmųjų pasaulyje susipažinti ir perimti perversmą žadančią švietimo praktiką. 

      Iproject Education atstovo pažintinis vizitas į mūsų šalį planuojamas balandžio pabaigoje. Jeigu norėtumėte susitikti ar dalyvauti pristatyme, kreipkitės į preliminarų atstovą Lietuvoje UAB „Magistrai“.

      Skaityti komentarus