°C
      2024 04 19 Penktadienis

      Aurimas Guoga: Ar visuomet dora mokėti mokesčius?

      Nuotrauka: Aurimo Guogos asm. nuotr.

      Autorius: Aurimas Guoga
      2023-03-26 17:00:00

      Dėl mokesčių mokėjimo tikslingumo dabartinėmis sąlygomis pradeda įsisiūbuoti diskusijos. Žinoma, tuoj pat kyla klausimas ar pilietiška, etiška mokesčių tam tikromis aplinkybėmis nemokėti. Jei taip, kokios tos aplinkybės turi būti?

      Jeigu domėjotės kaip susikūrė Jungtinės Valstijos, tai ten viskas prasidėjo nuo atsisakymo mokėti mokesčius. Susiraskite Bostono arbatėlės istoriją. Toliau aplink šiuos nemokėtojus ėmė burtis kariai savanoriai ir gimė JAV – laisvės ir šviesos švyturys, kurio mūsų valdžia nuolankiai klauso.

      Amerikos nepriklausomybės laikų lozungas – kai neteisybė tampa įstatymu, pasipriešinimas tampa pareiga. Pasakė Tomas Džefersonas, antrasis JAV prezidentas. 


      Moralinę pareigą tam tikromis aplinkybėmis priešintis valdžiai pripažįsta ir dabartinė kuoktservatorių valdžia. Žinia, protarpiais kviečiasi į seimą sovietmečio disidentus, liaupsina juos už tai, kad tie nepaisė sovietinių įstatymų, ragino jiems priešintis.

      Toliau. Doras žmogus turi pasirūpinti, kad jo neapvogtų. Jeigu valdžioje įsitaisė sukčiai, kurie mokesčius per įvairias schemas pasisavina (įdarbina draugus, nutekina jų kontroliuojamoms įmonėms, t.t.), tuomet ką skatinate toliau mokėdami kiek reikalauja? Tai reiškia sutikti, kad tave apvaginėtų. Tai pagalba vagiui.

      Ne tik prarandi pinigus, bet ir nusidedi kaip vagystės bendrininkas.

      Jūs turite pareigą pasirūpinti visų pirma savimi, ir jau tik toliau valdžia ar visuomenė. Dėl to visos civilizuotos valstybės taiko neapmokestinamą pajamų minimumą. Gerai, jeigu valdžia už sumokėtus mokesčius mokina jūsų vaikus, gydo susirgus, gaudo nusikaltėlius ir taip toliau. Už visa privalome sumokėti, antraip tai vagystė. O jeigu valdžia vietoj to tik „įsisavina lėšas“? Ką skatinate toliau mokėdami tiems, kurie nieko jums už tai nesuteikia? Kas išmokys jūsų vaikus, pagydys tėvus ir t.t., jeigu pinigus iššvaistėte vagims?



      Žodžiu, kiekvienas doras žmogus privalo pasirūpinti, kad jo neapgaudinėtų, nemaustytų. Jeigu tai daro nuolatos, jis nusikaltėlių bendrininkas. Ir dar. Judaizmas moko, kad jei susiduri su niekšais ir apgavikais, turi pats apgaudinėti. Štai dabartinė valdžia įteikinėja apdovanojimus tiems, kurie nevykdė nacių įstatymų, slėpė žydus. Vadinasi, vėlgi iš principo pripažįsta, kad neteisingų įstatymų dori žmonės turi nevykdyti, kad tai gėris ir didvyriškumas.

      Žodžiu, apgaviką ne tik galima, bet ir reikia apgaudinėti. Toks judėjiškas požiūris. Jeigu jis būtų pas mus paplitęs, nekalbėtume apie „nelemtą lietuvišką nuolankumą“.

      Skaityti komentarus